Створи свій ефективний план

Створи свій ефективний план

Коли ви не працюєте над бізнесом, він не буде працювати на вас. Незалежно від того, ким розроблено документ: вами особисто чи іменитим експертом ззовні. Це правило потрібно просто затямити. Тому студенти факультету готельно-ресторанного і туристичного бізнесу підготували для вас добірку головних помилок:

+план бізнесу
Порушення вимог до документу

Інвестори та кредитори оцінюють значну кількість бізнес-планів, тому часто формальні вимоги щодо змісту та оформлення такого документу грають ключову роль, особливо коли кредитором виступає банк.

З точки зору власної практики бізнес-план повинен включати:

  1. Резюме
  2. Аналіз ринку
  3. Характеристика проєкту
  4. Товарна та маркетингова стратегія
  5. Фінансова модель
  6. SWOT-аналіз
  7. Управління ризиками та підсумки
Відсутні пояснення комерційної вигоди для інвестора

У випадку залучення кредитних коштів – зрозуміло, що банк отримує назад позичені кошти з визначеним відсотком. У випадку залучення коштів інвесторів – ситуація складніша. Тут можуть бути різні варіанти та краще, коли такі варіанти попередньо узгоджені. Ну і, звичайно, інвестор повинен знати цільове призначення вкладених коштів. З досвіду скажу, що часто замовник на це не зважає. У мене був кейс, коли будівельна компанія замовила бізнес-план нового житлового комплексу і представник декілька разів змінював суму, яку планує залучити компанія, допоки ми не розібралися з призначенням цих коштів.

Нереалістичні дані

Йдеться,  в першу чергу, про фінансові розрахунки. Реалістичність даних залежить від співпраці виконавця бізнес-плану та підприємця-замовника, адже спеціаліст конкретної галузі краще знає деталі та власні особливості роботи бізнесу, який прагне організувати.

Відсутні резерви

Бізнес-план повинен враховувати непередбачувані витрати в розмірі 10-15% від загальної суми початкових витрат, а також формування різного роду резервів для забезпечення бізнес-процесів: амортизаційні відрахування; страхові резерви; частина нерозподіленого прибутку, котра може бути використана на покриття тимчасових розривів тощо.

Необґрунтований план реалізації

Один з головних пунктів бізнес-плану – це план реалізації товарів чи послуг, в ідеальному варіанті він повинен формуватися на основі аналізу ринку (враховуючи об’єми споживання, сезонність та інші фактори) та внутрішній виробничій потужності. Як правило розглядають три сценарії: оптимістичний, песимістичний та зважений.

Але я часто зустрічаю, як в цьому пункті бізнес-плану проставляють максимальні показники, при чому без врахування сезону та будь-яких інших факторів. Та що гріха таїти – мій перший варіант бізнес-плану виробництва джину теж був таким «ідеальним» і враховував максимальні виробничі потужності. Та завдяки роботі в маркетинговій компанії вдалось навчитися оцінювати реальні можливості ринку та враховувати сезонність продаж й інші фактори.

Також раджу, щоб в основі плану продажів була розрахункова кількість клієнтів з середнім чеком на один день – так легше оцінити власні сили та можливості ринку.

Статичні дані

Інформація у бізнес-плані повинна розглядатися у динаміці, щоб розуміти тенденції, також з часом дані повинні бути оновлені. Також це стосується фінансової моделі до бізнес-плану. Я завжди формую фінансову модель з вхідними даними, які в процесі роботи підприємець може змінювати й розуміти, як від цього змінюється ефективність проєкту.

Відсутня оцінка ризиків

Розуміти ризики важливо як для самого підприємця, так і для інвестора. Тому, як правило, вкінці бізнес-плану проводиться аналіз сильних та слабких сторін проєкту та механізм роботи з ризиками.

Пам’ятайте, бізнес-план – не чарівна паличка, що запустить бізнес за вас, а важливий інструмент, двигун для початку власної успішної справи. А щоб цей двигун  запрацював, враховуйте типові помилки або ж звертайтеся до фахівців, котрі в цьому допоможуть.